De Amazone van Peru.. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joanne Werff - WaarBenJij.nu De Amazone van Peru.. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joanne Werff - WaarBenJij.nu

De Amazone van Peru..

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

17 Juli 2012 | Peru, Cuzco

Vol vertrouwen in mijn Spaanse spraak kwaliteiten stapte ik het vliegtuig in richting Lima..
De steward vroeg me wat ik wilde drinken en ik bestelde met trots een cola (in het Spaans!). Ik dacht nog: “dat ging makkelijk..” Door mijn dorst nam ik een gulzige slok.. maar al snel had ik een pissige buurman naast me zitten omdat ik alles hoestend en proestend weer uit spuugde..
Er zat een behoorlijke scheut rum door mijn cola.. best lekker! Maar niet als je het totaal niet verwacht.. Het zelfvertrouwen in mijn Spaans zakte.. en ik stapte redelijk aangeschoten het vliegtuig uit..

Doordat het vliegtuig vrij laag over de bergen vloog tussen Lima en Cuzco was het uitzicht echt adembenemend. Alle bergtoppen en de wolken die in de valleien hangen..

En daar stond ik dan.. ineens in een totaal andere wereld.. Peru, Cuzco! Een stad op zo'n 3400 meter hoogte in de Andes. En die 3400 meter was te merken.. Zodra ik nog maar een stukje de trap op liep raakte ik al buiten adem.. Gelukkig had ik ruim de tijd genomen om aan de hoogte te wennen.
Lopend door Cuzco heb ik het idee dat ik terug in de tijd ben. Vooral het oude centrum met al zijn kleine straatjes die de bergen in lopen, de vrouwen die nog rond lopen in traditionele kleding, lama's aan de hand.. bijzonder!
Al snel kom ik er achter dat Cuzco ook een hele moderne kant heeft.. hippe hostels, clubs en toeristen (veel toeristen), hoewel ik me daar normaal aan zou kunnen ergeren heb ik daar hier totaal geen last van. Sterker nog, ik zie het helemaal zitten om hier een maandje te wonen.
De Inca's hebben Cuzco de vorm van een poema gegeven (überhaupt zie je door de hele stad poema hoofden bewerkt in muren en palen.. maar ook andere figuren die met de Inca's te maken hebben).
In de stad zijn nog veel oude Inca muren te vinden. Ze leken toentertijd precies te weten hoe ze deze muren moesten bouwen, na verschillende aarbevingen staan ze er nog steeds.

Ik was nog zo'n 10 dagen vrij voordat ik mijn gastgezin zou ontmoeten en met Spaanse lessen zou beginnen. Daarom besloot ik om een trekking te maken door de Amazone. Zo'n 8 uur rijden vanuit Cuzco.
Heerlijk om 5 dagen echt in de natuur te leven! We zijn de rivieren over geweest, hebben krokodillen gespot, op piranha's gevist, Tarantula's uit hun nest zien komen..
Sochtends hoor je allerlei vogels en apengeluiden. Het bijzondere was dat er een aantal tamme apen bij de lodge rondliepen (eentje met een baby). Helaas gebeurd het daar nog steeds dat apen door lokale mensen gegeten worden. De baby's blijven dan achter en zijn door de lodge opgevangen.

De gids heeft mij van alles over de amazone verteld en laten zien.. Zo heb ik wandelende bomen gezien! Alleen deze waren niet zo snel als in Lord of the Rings (zo'n 10 cm per jaar..).
Ook waren er bomen die ontzettend sterk naar knoflook ruiken, heel bizar.
De gids zelf had al een hoop meegemaakt in de jungle.. Zo vertelde hij dat hij een aantal jaar geleden gegrepen is door een Andaconda slang. Deze had hem eerst in zijn hiel gebeten en zichzelf om zijn benen gewikkeld om vervolgens zo hard te drukken dat zijn benen op verschillende plekken gebroken waren. Een vriend heeft hem kunnen bevrijden maar dit is allemaal maar net goed gegaan.

Ook heb ik flink mijn grenzen verlegd qua eten.. De gids had een mooi verhaal over een bepaalde witte worm (Suri) die in een noot leeft.. schijnt heel gezond te zijn en ik moest het maar eens proberen.. Wel moest ik dan eerst zijn kop er af bijten.. Geen idee wat me bezielde maar ik heb het gedaan! En serieus, het smaakte zo gek nog niet! De structuur is even vreemd.. maar de smaak was als een walnoot! Jammie! :P

Toen we in de rivier gingen zwemmen werd er nadrukkelijk gezegd dat we absoluut niet in het water mogen plassen.. Waarom niet? Blijkbaar zwemt daar een bepaalde parasite fish “Canero” die op jouw urine afkomt en zich in je urinebuis zal vast klemmen.. Heel smerig..!

Het geen dat mijn Amazone trip toch wel het meest bijzonder heeft gemaakt is mijn ervaring met Ayahuasca. Een oud ritueel afkomstig van Indianenstammen waarover ze beweren dat je in contact komt met de spirits van de jungle.. daarnaast zal het je lichaam en ziel reinigen..
Je drinkt dan een bepaald drankje (een samenstelling van bepaalde planten, voornamelijk een liaan). Alles was onder begeleiding van een Sjamaan.
De Sjamaan beweerde dat het geen drugs is maar dat ik op deze manier in de 7de dimensie van bewustzijn terecht zal komen. Je verkeerd in een 6de dimensie zodra je droomt.. de 7de dimensie wordt “het licht” genoemd waarin je dus in contact kan komen met de spirits..
De ceremonie was savonds, zittend in een kring buiten in de jungle met 5 anderen.
De Sjamaan begon met veren te zwaaien en maakte de drankjes klaar.. we dronken 1 voor 1 het drankje op. Er waren 2 personen voor mij die met veel moeite de bruine drap opdronken. Toen ik aan de beurt was schoot het even door mijn hoofd “Joanne waar ben je mee bezig!” Maar op de een of andere manier gaf de Sjamaan mij een heel rustgevend gevoel.. Het smaakte niet eens heel smerig..
De Sjamaan adviseerde me om mijn ogen te sluiten dus dat deed ik.. Na ongeveer 20 minuten begon mijn lichaam steeds zwaarder te voelen.. Om me heen hoorde ik ineens verschillende mensen overgeven (dit hoort bij het proces, “ de reiniging”). Ik voelde nog niets.. Uiteindelijk begon mijn hele lichaam te tintelen, ik kreeg daar een heel blij gevoel van. Toen begon ik allerlei kleuren te zien, veel zonneschijn.. er kwamen apen, slangen en jaguars voorbij die mij verschillende dingen lieten zien. En ja.. toen kwam de misselijkheid.. gelukkig duurde dat niet lang.
Ondertussen begon de Sjamaan te zingen en muziek te maken.. hoe meer geluiden hoe meer ik zag.. Ook maakte de Sjamaan soms een blazend geluid waardoor mijn beelden ook weggeblazen werden en er weer iets nieuws kwam. Wel had ik heel erg de controle over wat ik zag.. een aantal keer kwam er iets engs maar ik kon dit gelijk afwenden..
Bepaalde personen kwamen in mijn beelden heel sterk naar voren, waarin ook een boodschap werd gegeven wat ik hier mee moest doen. Ik weet dat dit allemaal heel vaag klinkt, het is ook moeilijk uit te leggen.. Maar laten we het er op houden dat ik er voor mijn gevoel echt iets heb kunnen uithalen. Of het nu mijn onbewuste zelf is geweest die dit alles heeft gestuurd of toch iets daar boven..? Ik weet niet of ik daar ooit achter kom.. ;)
Hoe dan ook was het een buitengewoon bijzondere ervaring. De ceremonie heeft zo'n 4 uur geduurd.. En bizar maar waar.. de volgende morgen voelde ik me fitter dan ooit..














  • 17 Juli 2012 - 18:15

    Josy:

    Wauw Jo, je maakt weer bijzondere dingen mee! Veel plezier daar nog! X

  • 17 Juli 2012 - 19:54

    RP:

    Aparte gewoontes en rituelen daar in de jungle :-) Wel gaaf dat je het gedaan hebt! Sprak die Sjamaan ook Engels of is het allemaal volledig Spaans daar? Take care!!

  • 17 Juli 2012 - 20:39

    Willem:

    Hoi Jo, ik dacht kom nog even naar de mail kijken. Weer een leuk verhaal hoor. Had Liesbeth net nog aan de lijn die heeft de eerste dag van de vierdaagse erop zitten. Ging allemaal goed. Succes met je spaans!! Tot gauw weer een keer.
    grt en X Willem

  • 17 Juli 2012 - 20:42

    Annelie:

    jo!! Finaly. fijn je berichtje weer te lezen. Bijzondere avonturen. Geniet ervan!! xx

  • 17 Juli 2012 - 23:08

    Resjan:

    Hey Jo, het is weer leuk te lezen hoe het je vergaat daar in Peru. Toen ik over jou spirits in the jungle aan het lezen was moest ik natuurlijk wel even denken aan je spirits uit India.
    Ik ben namelijk nog steeds nieuwsgierig naar die veelbeloofde Engelsman! Pas goed op jezelf nichtje.

  • 18 Juli 2012 - 11:54

    Krista:

    Wat een uitdagingen...die je ook echt allemaal aan gaat....respect!! You go girl!:) Take care!
    Ik ben inmiddels aan mijn afstuderen begonnen... hoop voor mijn trouwerij klaar te zijn... ook deze voorbereidingen gaan prima!:) Byebye! Xx

  • 19 Juli 2012 - 18:29

    Liesbeth En Emine:

    Samen met de gastvrouw van het gastgezin van Nijmegen je verhaal gelezen. Zij vind het heel dapper wat je doet, en dat vindt ik natuurlijk ook. Gaat goed met de vierdaagse lopen. Het is een gewelig feest. Morgen laatste dag, hopelijk blijft het goed gaan Groetjes.

  • 21 Juli 2012 - 18:06

    Patricia (Bali):

    Wat krijg je toch zin om te reizen als je al jouw verhalen zo leest.... Veel plezier, ik geniet vanuit NL een beetje met je mee. :-)

  • 10 Augustus 2012 - 00:00

    Marion:

    Reiskriebels, kriebels, kriebels. Van Cuzco naar de onbewoonde wereld voor jou... Genietze daar! xx Ps. het verhaal live horen is nog leuker ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Caribbean en Zuid Amerika

.

Recente Reisverslagen:

31 December 2012

Braziliaanse kriebels en Hollandse regen..

05 December 2012

Argentina y Chile

25 Oktober 2012

Indrukken, veel indrukken!

23 September 2012

Ciao Cusco!

17 Augustus 2012

Lama sokken!
Joanne

Actief sinds 18 Juni 2009
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 30734

Voorgaande reizen:

07 April 2012 - 26 December 2012

Caribbean en Zuid Amerika

03 Oktober 2009 - 28 April 2010

India

Landen bezocht: