Argentina y Chile - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joanne Werff - WaarBenJij.nu Argentina y Chile - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Joanne Werff - WaarBenJij.nu

Argentina y Chile

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

05 December 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Wachtend bij de receptie van het hostel in Buenos Aires keek ik bij elk deurbel geluid de receptioniste vragend aan.. Is mijn vriendinnetje die ik een half jaar niet heb gezien er al!?
Het duurde even.. maar uiteindelijk kwam ze bepakt en bezakt binnen lopen.. Jeeeej! Echt heel leuk en onwerkelijk om na zo'n lange tijd weer bij te kunnen kletsen met iemand die je kent uit je leventje in Amsterdam.. Want zo voelt het wel.. alsof mijn hele reis een soort 2e leven is..

Samen met Elien ben ik Buenos Aires gaan verkennen.. Een mooi (geheel gratis) concert bijgewoond met klassieke tango muziek.. een tip van een bejaarde man die ik was tegengekomen op straat. Vervolgens zaten we dan ook tussen de bejaarden die passievol mee luisterde, mee juichte en zelfs hier en daar een traantje weg pinkte.. Bijzonder om bij te zijn! En leuk om te zien dat de tango muziek zoveel doet met de mensen hier..
Uiteraard konden we er niet onderuit om zelf ook een tango les te nemen.. En volgens mij is dat echt helemaal mijn ding! Aangezien ik al een soort halve robot ben zodra ik dans.. De dans is heel strak, wel erg intiem (wang aan wang), maar heel leuk om te doen! Helaas was ik niet echt voorbereid en kwam ik op mijn teenslippertjes aan.. waardoor ik op blote voeten ging dansen. Blijkbaar kan dit echt niet want een mannetje kwam aanrennen met het aanbod dat ik zijn sloffen wel even kon aantrekken.
Daarnaast vond ik Plaza de Mayo erg bijzonder waar elke donderdag de dwaze moeders bijeen komen om te protesteren. Al 35 jaar lang komen deze moeders op het bekende plein voor Casa Rosada vragen waar hun verdwenen kinderen zijn die in de vuile oorlog spoorloos zijn geraakt.
Casa Rosada is trouwens ook de plek waar Evita op het balkon stond en haar welbekende speech gaf.. We zijn ook bij haar graf geweest waar ze samen met haar familie ligt. Bijzonder om op deze begraafplaats rond te lopen aangezien alle graven uit mooie kleine huisjes bestaan met kelders waar blijkbaar hele families liggen.
De wijk Boca is leuk met al zijn verschillende gekleurde huisjes en mensen die tango dansen op straat.. vervolgens vind je overal barbecues met enorme lappen vlees langs de weg.. heerlijk!
Ook zijn we in een enorm theater geweest dat veranderd is in een boekenwinkel, heel gaaf om te zien.
Zo heeft Buenos Aires heel wat te bieden.. veelzijdigheid, luxe maar ook grote contrasten.. Zo heb ik veel mensen zien leven op straat en vindt je in de bekendste plaza's krakkemikkige hutjes waar hele families leven..

Na een weekje zijn we doorgereisd naar Mendoza. Een plek dat bekend staat om zijn wijnen..
Toen we net aangekomen waren kreeg Elien een telefoontje uit Nederland met het slechte nieuws dat haar vader is opgenomen in het ziekenhuis. De situatie was zo ernstig dat zij besloten heeft om terug te gaan naar Nederland. Wat heel begrijpelijk is aangezien je echt niet met een gerust gevoel reist zodra je vader ernstig ziek is.. Om er nog een schepje boven op te doen werd ze die dag ook nog eens bestolen van haar tas.. met camera, onze portemonnees, boeken etc.. (Gelukkig niet haar paspoort!). Enorme pech dus.. gelukkig was de politie heel behulpzaam en vriendelijk!
De volgende dag is Elien met de taxi naar het vliegveld vertrokken.. waarna ik met een raar gevoel achterbleef.. Ik zou leuk door gaan reizen terwijl zij met zulk vervelend nieuws terug naar Nederland moest.. Voelde me er erg lullig over. Ook was het gek om ineens weer alleen te zijn.

Ik besloot afleiding te zoeken en een wijn tour te gaan doen.. Een tour waar ik verschillende wijnproducenten (en olijfolie) bezocht en veel heb geleerd over het proeven van de wijn, de geur en kleur etc.
Als snel kwam ik meer mensen tegen waar ik o.a mee ben gaan zwemmen in verschillende thermale baden in de bergen.. Ook zijn we gaan paardrijden in de omgeving, voor het eerst in m'n leven in galop gegaan! Ik werd alle kanten op geschut en het duurde even voordat ik door had hoe je daar mee om gaat.. haha. Ik had nogal een groot dominant paard dat constant de snelste wilde zijn en voorop wilde lopen. Het was zelfs zo erg dat hij andere paarden begon te bijten zodra ze hem passeerde.. Pff.. een hele belevenis!
Verder uiteraard eindeloos gebarbecued met echt, echt super goed vlees en lekkere wijn.. bij zonsondergang.. ach wat een leventje..! :)

De volgende dag ben ik met een Nederlandse jongen doorgereisd naar Salta, een koloniaal stadje in het noorden van Argentinië. Stiekem voor mij heel leuk omdat hier veel Boliviaanse invloeden zijn aangezien het daar vlakbij ligt.. Ik realiseerde me dat ik die Peruaanse/Boliviaanse cultuur toch wel een beetje miste!
Omdat we niet gek ver weg van Chili zaten en ik nog redelijk wat tijd had in m'n reis schema.. ben ik uiteindelijk nog voor 5 dagen naar San Pedro Atacama gereisd. Een 10 uur durende bus reis langs de mooiste bergen en landschappen, over zoutvlaktes en tussen vulkanen door.. adembenemend. De reis op zich was al een attractie.
San Pedro Atacama is een woestijn dorpje met welgeteld 4 straten. Verdwalen kan je er dus niet! Er is ontzettend veel te doen in de omgeving. Zo ben ik naar een zoutwater meer geweest waar de zoute kristal blokken om je heen staan. Een turquoise blauw meer met heel helder water. Geen probleem als je niet kunt zwemmen want in dit meer blijf je probleemloos drijven. Een hele rare ervaring! Het is even schrikken zodra je er uit komt omdat je er werkelijk uit ziet als een bejaarde.. wit haar en heel je lichaam wit van het zout.. Wat overigens dan wel weer grappige foto's oplevert. En mensen gaan er vreemde dingen van doen, zo heb ik iemand z'n camera zien aflikken en iemand zijn zonnebril in z'n mond zien steken.. Tja je moet wat als je dat zout er af wilt krijgen..

Ook ben ik een avond sterren gaan kijken in de woestijn. Onder begeleiding van een astroloog kon je door verschillende telescopen de sterrenstelsels bekijken en bijvoorbeeld Jupiter zien. Hij heeft een hoop uitgelegd en kon alles met een laser aanwijzen in de lucht. Zo wist ik bijvoorbeeld echt niet dat Jupiter wel 11x zo groot is als de wereld..
Verder vroeg opgestaan om geisers te bekijken en een trip gedaan door Valle de la Luna.. Een gebied dat er werkelijk uitziet als een maanlandschap.

Ik kwam op een bepaald punt dat ik dacht, nu heb ik zoveel mooie dingen gezien, ik geloof niet dat iets dit allemaal nog kan overtreffen..
Tot dat ik Iguazu binnen liep.. een enorme highlight in mijn gehele reis..
Je staat voor die watervallen, die op een bepaald punt ontzettend uitgestrekt en lang zijn (het is een vrij groot gebied) ik had iemand nodig die me even een knijpje moest geven omdat ik niet geloofde dat het echt was.. Alsof je zo'n Chinese bamboe jaarkalender bent binnen gelopen..
En dan de grote waterval waar iedereen het over heeft.. het water komt met zo'n enorme kracht naar beneden en het is zoveel! Heel spectaculair om te zien. Zeker omdat er ook een regenboog in de watervallen verscheen..

Je zou dus denken dat je na zo lang reizen toch alles al wel gezien hebt.. maar echt de plekken waar ik kom blijven me verbazen en ik zou met gemak nog even door kunnen..
Gelukkig ga ik dat ook doen want Brazilië is mijn eindbestemming. Ik ben daar inmiddels al een poosje en de laatste weken komen er aan.. Ik heb alweer een hoop meegemaakt waarvan ik snel een update zal doen..! :)

En hebben jullie allemaal je schoentje gezet? Fijne Sinterklaas avond iedereen! Ik zet vanavond m'n teenslipper wel onder de hangmat.. wie weet komt die goede oude sint nog even hier langs.. ;)

  • 05 December 2012 - 20:00

    Willem:

    Ja hoor Sint komt langs zei hij tegen mij....
    Nog een paar leuke weken meid.
    x

  • 05 December 2012 - 20:56

    Jasper:

    Haha! Wellicht een lekkere caipirinha! Of gewoon een lekkere suco :). Geniet er van Joanne!


  • 05 December 2012 - 22:06

    Jobien:

    Mooie foto's Jo, je schrijft erg leuk, geniet nog van de komende weken,
    maar we vinden het ook weer fijn om je te zien eind december.
    groeten van Piet en Jobien

  • 08 December 2012 - 20:09

    Resjan:

    Hoi Joanne,
    Jeetje nog een paar weken. Ik blijf je verhalen fantastisch vinden.
    Geniet nog van je laatste weken daar en ik hoop je in Nederland snel terug te zien.
    groetjes ook van Henk en de kids, Resjan

  • 09 December 2012 - 07:57

    Marion:

    Lieve Jo, heel herkenbaar.... Ik krijg gewoon heimwee. Mijn schoen gezet, en de Sint is langs geweest :). Genietze nog in Brazil en...ik kan niet wachten tot je weer thuis bent! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Caribbean en Zuid Amerika

.

Recente Reisverslagen:

31 December 2012

Braziliaanse kriebels en Hollandse regen..

05 December 2012

Argentina y Chile

25 Oktober 2012

Indrukken, veel indrukken!

23 September 2012

Ciao Cusco!

17 Augustus 2012

Lama sokken!
Joanne

Actief sinds 18 Juni 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 30722

Voorgaande reizen:

07 April 2012 - 26 December 2012

Caribbean en Zuid Amerika

03 Oktober 2009 - 28 April 2010

India

Landen bezocht: