Lama sokken! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joanne Werff - WaarBenJij.nu Lama sokken! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Joanne Werff - WaarBenJij.nu

Lama sokken!

Blijf op de hoogte en volg Joanne

17 Augustus 2012 | Peru, Cuzco

Nog half met mijn hoofd in de jungle ontmoet ik dan eindelijk mijn gastgezin voor de komende maand. Madre Clorinda komt lachend en met open armen op me af lopen en geeft me een enorme knuffel. Zo gaat dat blijkbaar hier in Peru! ;)
Ze brabbelt wat in het Spaans waar ik dus niets van begrijp.. hopeloos kijk ik haar aan waardoor ze uitbarst van het lachen en me een zoen op m'n wang geeft.

Het voelt als een echte familie hier.. Elke dag geroepen worden voor het eten, “Joaaanne comer!!”, de vele grapjes aan tafel en een bezorgde moeder zodra ik later thuis ben dan normaal..
Daarnaast is er zo goed voor me gezorgd toen ik ziek werd.. de hele familie was in rep en roer, rondbellen wat het kon zijn.. kopjes coca thee op bed.. Deed me goed. Maar waren even moeilijke dagen waarin je toch het liefst thuis thuis wilt zijn. Ik ben er weer boven op in ieder geval! Nog steeds niet duidelijk wat het was, waarschijnlijk hoogteziekte.

En natuurlijk mijn Spaanse lessen.. Ik denk dat ik toch wel kan zeggen dat ik inmiddels behoorlijk vooruitgang heb geboekt! Ik hoef niet meer constant met “Que?” y “Como?” te reageren op vragen van mijn madre. En die hopeloze blik van me wordt (geloof ik!) ook al iets minder..
Ik doe mijn best!
Een date met een Peruaan die echt geen woord Engels spreekt is ook een uitstekende oefening! ;)

Verder nam mijn lerares me mee naar verschillende plekken in Cuzco om Spaans te oefenen. Bijvoorbeeld de markt. Ik dacht dat de markten in India “loco” waren.. Maar Peru heeft het toch echt overtroffen.. Vooral het vlees gedeelde waar je rechts van je een man met een kruiwagen vol koeienhoofden binnen ziet komen en links van je een collectie hersenen ziet liggen omringt met dingen waarvan ik niet eens wil weten wat het is..!
Als je vervolgens besluit om een fruit shake te nemen (die overigens heel lekker zijn!) dan is het toch echt een vereiste dat je even goed checkt welk kraampje je kiest.. Sommige kraampjes hebben namelijk zeer bijzondere ingrediënten.. Ik vroeg me al af wat die bakken met levende kikkers daar deden. De arme beestjes worden door je fruitshake gebland, want ja, dat is goed voor je hersenen!

Tussen mijn Spaanse lessen door heb ik al aardig wat gezien van de omgeving. Zo ben ik gaan raften, heb ik eindeloze wandeltochten door de bergen gemaakt (het is echt prachtig hier),
Lake Titicaca (hoogste meer ter wereld) bevaren, traditionele dansen bijgewoond en natuurlijk de Machu Picchu bezocht. Ik denk dat dat toch wel een van de hoogte punten tot nu toe is geweest.
Ik wil niet overdrijven maar het is bijna magisch om daar rond te lopen tussen de hoge bergtoppen en diepe dalen.. De uitzichten zijn ongelofelijk.. ik heb in al mijn reizen nog nooit zoiets gezien.
Het gaf me een enorm gevoel van rust en kalmte..
Als het aan mij ligt bouw ik een hutje daar ergens in de bergen.. Maar dan wel met verwarming en warm water.. (het wordt hier echt koud snachts). Tja dan blijf ik toch die verwende westerse..
Ongelofelijk dat al die gezinnen hier in de bergen leven zonder elektriciteit en warm water..
Ik word al chagrijnig zodra ik onder een lauwe douche sta bij mijn gastgezin..

Verder zou ik deze week naar Lares reizen om daar in een project te gaan werken. Dit was al vanuit Nederland geregeld. Toen ik eenmaal hier was ben ik in contact gekomen met de verantwoordelijke persoon van het project.. die mij vervolgens vertelde dat ik helaas niet in het project kan werken omdat er momenteel geen plek is. Er is dus iets behoorlijk mis gegaan in de communicatie.. Erg jammer omdat ik me hier wel op ingesteld had. Van te voren geld ingezameld.. Project Lares is eigenlijk de reden dat ik hier ben!

Maar goed ik geloof dat dingen vast gebeuren met een reden.. en probeer het dan ook maar positief te bekijken! Er is namelijk een project hier in de stad van Cuzco waar ze wel hard mensen nodig hebben. Het is een community center waar kinderen heen komen vanuit onstabiele gezinssituaties zoals alcoholisme van ouders en verschillende andere vormen van misbruik.
Het center is bedoeld als veilige plek voor de kinderen waar ze hun huiswerk kunnen maken, aandacht krijgen en waar vooral ook de focus ligt op hygiëne, voedsel en gezondheid. Ik zal aankomende maandag daar beginnen met werken dus kan er binnen kort vast meer over vertellen!

Ik hoop dat met jullie alles goed gaat! Ik hoor dat de temperaturen daar oplopen tot 30 graden..
Aah heerlijk! Geniet ervan jullie!
Ik trek ondertussen mijn lama sokken weer aan..
Maar bevind me dan wel tussen de Inca ruïnes en bergen waar je u tegen zegt.. ;)









  • 17 Augustus 2012 - 23:35

    Resjan:

    Wauw Joanne! Echt te gek zo leuk wat je allemaal ziet en meemaakt daar! En wat een prachtige foto's!
    Geniet ervan, wat een ervaring, dit pakt niemand jou ooit weer af!

    groetjes, Resjan

  • 18 Augustus 2012 - 02:42

    Willem:

    Hoi Jo het is al laat hier maar ik zag dat je nog wat geschreven had. Leuk weer hoor! Wij gaan morgen naar Leonard Cohen in Gent dus ik ga maar gauw slapen. Hou je haaks, tot gauw.

  • 18 Augustus 2012 - 08:25

    Annelie:

    Jo, weer een heerlijk verhaal :-) ! Wel echt jammer vh project maar inderdaad... wie weet wat je er voor terug krijgt! Fijn dat je weer beter bent ook en ff een surrogaat mam hebt gehad, erg fijn idee ook!Ik denk aan je.. Geniet en blijf jezelf!Besos!!!

  • 20 Augustus 2012 - 09:53

    Nienke:

    Lieve Joanne!!!
    O, wat weer een prachtig verslag en wat knap hoe je alles doet.... dank dat ik het mag lezen!!
    Mooie tijd, goeie reis, lieve mensen op je pad en veel genieten, kusssssssssssssssssss, Nienke.

  • 27 Augustus 2012 - 08:26

    RP:

    Hey Joanne,

    Net pas in de gelegenheid geweest je verhaal te lezen, je hebt weer een hoop meegemaakt. En wat een prachtige foto's!!
    jammer dat je project in Lares niet doorgaat, maar dat alternatief in Cuzco is ook wel beetje jouw ding toch? Je staat er in elk geval positief in, dus komt vast goed!!
    Ik realiseer me net dat je alweer over de helft van je reis zit, maar niet teveel aan denken ;-)
    Kijk er uit naar je volgende belevenissen te mogen lezen!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Caribbean en Zuid Amerika

.

Recente Reisverslagen:

31 December 2012

Braziliaanse kriebels en Hollandse regen..

05 December 2012

Argentina y Chile

25 Oktober 2012

Indrukken, veel indrukken!

23 September 2012

Ciao Cusco!

17 Augustus 2012

Lama sokken!
Joanne

Actief sinds 18 Juni 2009
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 30724

Voorgaande reizen:

07 April 2012 - 26 December 2012

Caribbean en Zuid Amerika

03 Oktober 2009 - 28 April 2010

India

Landen bezocht: